söndag 2 december 2012

Summertime

Då är det officiellt sommar här på Nya Zeeland! Men de två första dagarna i decemberhar varit några av de kallaste hittills. Vi är fortfarande kvar på vårat lyxhostel, vi avbokade det andra mitt i stan, fick betala för första natten, men managern på detta drog av 14 dollar per skalle per natt, så i det stora hela så förlorade vi inte så mycket.

Eftersom vädret varit kasst har vi tillbringat dagarna inne i Wellington tillsammans med Daphne och  Pim (en holländsk roomie) dit vi tog oss med tåg. Igår var vi på Te Papa National Museum, ett jättestort, jättefint och gratis museum. Helt fantastiskt! Vi såg flera utsällningar, gjorde ett avbrott för lunch där vi hamnade på en jättekul liten hantverksmarknad i "underjorden" Vi åt i alla fall goda crepes innan vi fortsatte. Sedan tog vitåget hem och avslutade med middag på en indisk restaurang. Väl hemma igen kollade vi på Greveholm, både nya och gamla, och Pim & Daphne var med och verkade faktiskt gilla det!
Idag var vi och besökte Weta Caves, stället som gjort kläder, rekvisita, modeller, specialeffekter och allt man kan tänka sig till Sagan om ringen (och många andra filmer)). Det fanns ett minimuseum med grejer som använts i filmerna, en filmvisning om vad de gör och stora statyer med bla Gandalf och Gollum. Mycket intressant! Sedan åt vi lunch som egentligen blev brunch för alla beställde från frukostmenyn. Därefter delade vi upp oss i två gäng och gick på bio; Linnéa och killarna såg James Bond medan Helena och Daphne dissade den för Breaking dawn. Alla var i alla fall nöjda och det är ju huvudsaken!

Imorgon lämnar vi Wellington och nordön!